سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد ژئوسنتتیک ها

ورق ژئوممبران

 

اشکال ژئوسنتتیک ها:

ژئوسنتتیک ها به شش مجموعه اصلی ژئوتکستایل ها6،  ژئوممبرین ها7، ژئوگریدها8،  ژئوفوم ها9، ژئونت ها10، ژئوکامپوزیت ها11 و ژئوسنتتیک با پوشش رسی12 تقسیم  می گردند. هر یک از این تیم ها دارنده مختصات منحصر به فرد به خویش می‌باشند و با اعتنا به همین مختصات در شغل های مختلفی از آنان به کار گیری می‌گردد. ولی علاوه بردسته های اصلی اشاره گردیده، نوع های دیگری از قبیل ژئوپایپ ها13 و ژئوسل ها14 وجود دارا‌هستند، البته به علت کاربرد معدود خیس در‌این نوشته باز نگری نمی‌شوند.

 

1-  ژئوتکستایل ها:

ژئوتکستایل ها پهناور ترین تیم ژئوسنتتیک ها را تشکیل می‌دهند. این تولیدها، منسوجات متخلخل و نفوذپذیری می‌باشند که از الیاف پلیمری ساخته می گردند. خواص اصلی آن‌ها فسادناپذیری در مقابل دست اندرکاران مخرب باطن خاک میباشد.

 

در تلاش فیلتریزاسیون، ژئوتکستایل در عین محافظت ذرات ریز خاک، اذن عبور آب از در بین لایه ذرات ریز به لایه ذرات درشت-خیس را می‌دهد. به همین استدلال، ژئوتکستایل می بایست ثبات همیشگی مکانیکی و نیز ثبات غربال هیدرولیکی را برا ادامه کارآیی بنا، داشته باشد، برای این که‌این کاربرد مؤثر واقع شود، ژئوتکستایل بایستی از شسته شدن و از دربین رفتن ذرات ریز ممانعت نماید. به این خواسته هنگام گزینش و پباده سازی، مطابقت و همخوانی آن با معیارهای فیلتری، نفوذپذیری، تأمین و مراقبت جریان مداوم آب با دستکم ترازو فشار بازبینی  میگردد.

 

یکی‌از دیگر از مورد ها استعمال از ژئوتکستایل ها، تسلیح خاک ریزهاست. با به فعالیت بردن لایه های ژئوتکستایل در خاک ریز می قدرت حجم مصرفی مصالح خاکی را کاهش اعطا کرد و خاک ریز را در مقابل کلیه بارهای اعمالی دارای سلاح کرد.

 

هم چنین می اقتدار با به کار گیری از ژئوتکستایل، دیواری با شیب دلخواه تا 90 مرتبه ساخت. این مصالح قابلیت و امکان تولید دیوار تا طول حدود 10 متر را داراست. این دیوارها انعطاف پذیر می باشند و در مقابل لغزش دورانی ضریب اطمینان بالایی دارا هستند. از خاک ریزهای دارای اسلحه در خودداری از رانش زمین، دیوارهای حایل وزنی که به گونه ای محدودیت بعد ها دارا‌هستند، در ریزش گیرها، در بستر جاده و... استعمال می شود.

 

از ژئوتکستایل ها برای ممانعت از نفوذ مصالح شالوده رویکرد به لایه مصالح قابل انعطاف خیس خاک زیربستر 15 و در سود ثبت ضخامت لایه های متعدد پباده سازی گردیده نیز استعمال میشود (خواص جداکنندگی).