سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشهای مختلف آب بندی تونل

ورق ژئوممبران

 

مورخ تثبیت : 1397/04/01

بنا‌های زیرزمینی هم زیرا تونل‌ها و تونل‌های مترو به علت وضعیت ویژه‌ی زیرزمین از نگاه خاک و عبور آب‌های زیرزمینی، نیاز مبرمی به حفاظت و محافظت دارا‌هستند. سازه بر این پباده سازی و اجرای یک سیستم آب بندی مطلوب و هماهنگ با حالت پروژه، امری ضروری برای احداث هر تونلی میباشد. سیستم آب بندی تونل میتواند در وجه فرنگی یا این که در وجه داخلی آن باشد. ولی عموماً حق تقدم آب بندی در اکثر پروژه‌ها در وجه فرنگی میباشد، چرا‌که نصیب داخلی با آب در تماس وجود ندارد. در پروژه‌هایی که آب بندی در مرحله‌ی بعداز ایجاد و در تجدید بنا و ترمیم فیس می گیرد، وجه داخلی حق تقدم داراست. به دلیل آنکه در چنین قوانینی وجه فرنگی ابدا در دسترس وجود ندارد و انجام عمل فقط در وجه داخلی قابلیت پذیر میباشد. محصول ها و طریق‌های مختلفی برای آب بندی تونل همانند فوم آب بندی یا این که تزریق رزین آب بندی موجود است.

 

پارامترها و متغیرهای متعددی در پباده سازی سیستم آب بندی تونل مفید می باشند. این متغیرها خودشان تابعی از مدل ایجاد و افتتاح بنا‌ی زیرزمینی (تونل) میباشند. معمولاً متخصصین این پارامترها را برای در حیث به چنگ آوردن معرفی می کنند:

 

در وهله‌ی نخستین زهکشی گونه سیستم بنا‌ای در حق تقدم جای‌دارد. آن‌گاه، این که ننوع حفاری تونل چه طور بوده میباشد؛ حفاری دستی بوده یا این که کات اند کاور و یا این که به طور TBM انجام گرفته میباشد. عمق قرارگیری بنا هم پارامتری تأثیرگذار میباشد؛ به‌این مضمون‌ که ذیل‌ترین عمق بنا چه عددی میباشد. دیگر پارامترهای موءثر دربرگیرنده موردها پایین میباشد:

 

بالاترین سطح آب زیرزمینی بعداز ایجاد

حالت متعدد محیطی (شیمیایی و فیزیکی) مانند pH آب، وجود هیدروکربن‌ها، مواد شیمیایی

در لحاظ دریافت کردن انگیزه حفظ طولانی زمان ضمن در لحاظ دریافت کردن هزینه‌های تولید

در کنار مواقعی که در فوق مطرح شد، همت خوب یک سیستم آب بندی تونل به مورد ها دیگری نیز بستگی دارااست:

 

بازرسی مداوم در حین تولید

تجربه و مهارت کارگران

متغیرهای در لحاظ گرفته گردیده در پباده سازی بوسیله طراح

معیار شناخت طراح با سیستم‌های آب بندی

مختصات و ریزه کاری پروژه

طریق‌های گوناگون آب بندی تونل:

آب بندی تونل‌ها گونه های و شیوه های مختلفی داراست که دراین جا به معرفی بعضا از آن ها به اختصار می پردازیم:

 

1. آب بندی با عایق‌های مایع

 

این طرز عایق بندی بایستی به طور گرم اجرا شود. به همین عامل امکانات الکتریکی و مکانیکی خاصی برای اجرای آن نیاز میباشد. این پوشش‌ها معمولاً مشتمل بر ترکیبی از لاستیک، قیر، پلیمر و آسفالت میباشند. همینطور ممکن میباشد برای نصب آن ها نیاز به قالب بندی نیز وجود داشته باشد.

 

2. آب بندی تونل با عایق‌های پنلی

 

تلاش این سیستم آب بندی بر مبنای دفن لایه‌ای بنتونیت در کپسول یا این که صفحاتی سازه گذارده شده‌است. بنتونیت قرار گرفته در آن متورم می شود و عایق آب بند می گردد. معمولاً این گونه عایق بندی نزدیک به 4 ساعت به اتمام میرسد.

 

3. آب بندی تونل با سیستم پوشش اپوکسی

 

از پوشش‌های اپوکسی او‌لین توشه برای آب بندی در پل‌های با بالاست بالا در راه آهن مصرف شده‌اند. پوشش‌های اپوکسی برای سطح های افقی و عمودی غیر وابسته می‌باشند. برای سطح ها قائم از اپوکسی فارغ از شکم‌دادگی با اتصال بی نقص با سطح استعمال میگردد. شیوه معمول اجرای اپوکسی‌ها با اسپری میباشد.