سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعیین بافت و ساختمان خاک محل احداث استخر آب ژئوممبران

ورق ژئوممبران

 

در مرحله پباده سازی استخر آب، از اطلاعات گردآوری گردیده بوسیله کارشناس در گشوده‌بینی از محل به عمل گیری می‌گردد. مراحل گام به گام پباده سازی استخر عبارتند از:

 

 

گزینش محل استخر

 

 

 

 

 

با دقت به مبداء تأمین آب ( چاه عمیق، رودخانه، قنات، چشمه، سیلاب و …) و فاصله آن، شیب زمین و شیوه انتقال آب به استخر و شیوه خروج آن، می قدرت محل احداث استخر آب را تعیین کرد. انگیزه این میباشد که مکانی برای احداث استخر ذخیره آب تعیین شود تا کمترین هزینه (از قبیل: خط انتقال آب به استخر و خروج آن، معیار و بعدازظهر عملیات خاکی، بسترسازی استخر برای ژئوممبران و …) را در بر داشته باشد.

 

 

گزینش حجم استخر

 

 

 

 

 

پس از گردآوری اطلاعات مربوط به حداکثر ترازو دبی آب ورودی به استخر و نیز روزگار عصر ورود آب، حجم کل آبی رنگ که قابل ذخیره سازی میباشد را محاسبه می‌نماییم و با توجه بدین حجم و در نظر فراهم کردن درصدی حجم بیش خیس (ضریب اطمینان) حجم استخر را احتساب مینماییم.

 

 

تعیین چهره و بعد ها استخر

 

 

 

 

 

یکی‌از خصوصیت های بسیار خوب به عمل گیری از ورق ژئوممبران برای عایق بندی استخر ذخیره آب، عدم محدودیت در فیس و اندازه استخر ها می باشد. یعنی استخر درهرمکان و به هر شکلی که احداث گردیده باشد، به راحتی می تواند به وسیله ورق ژئوممبران عایق بندی شود. پوشش ژئوممبران هم می‌تواند در استخر های خاک ریزی (برداشت آب از طریق زهکش) و هم در استخرهای خاکبرداری و گود فیس پذیرد و محدودیتی برای آن نیست.

 

 

 

 

 

نکته: با دقت بدین که برای احداث استخر ژئوممبران نیازی به زیرسازی خاصی نیست و خاک نرم کفایت میکند، برای پرهیز از ریزش دیواره باید به آن شیب داد. این شیب معمولاً دربین 30 تا 60 جایگاه می‌باشد و بسته به محل استخر میتواند مختلف باشد

 

 

 

 

 

پیاده کردن بعد ها استخر آب ژئوممبران روی زمین

 

 

 

 

 

وی‌لین قدم در مرحله اجرایی احداث استخر خاکی با پوشش ژئوممبران، پیاده کردن نقشه استخر بر روی زمین میباشد. پس از گزینش چهره و ابعاد استخر ژئوممبران در مرحله قبلی بر پایه ی حجم موردنیاز و تهیه و تنظیم پلان آن، نوبت به مشخص و معلوم نمودن محل احداث استخر بر روی زمین میباشد که‌این کار معمولاً با گچ ریزی روی زمین انجام میشود.