سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع تزریق در سنگانواع تزریق در سنگ

ورق ژئوممبران

 

تزریق نفوذی (اسلاری)

تزریق تحکیمی (جابجایی)

تزریق ناکامی هیدرولیکی

تزریق تماسی یا این که تعادلی

در عملیات تزریق از مواد و مصالح مختلفی به کار گیری می شود که دسته و خصوصیات آن‌ها به هدف ها تزریق و نیز خصوصیت‌های سنگ و یا این که خاکی که زیر تزریق قرار می گیرد، بستگی دارااست. این مواد دربرگیرنده ادغام سیمان و آب همدم با مواد افزودنی، ترکیب‌های شیمیایی، ملات پلاستیک، رزین‌ها، فوم‌های تصنعی و مواقعی از این دست می‌باشند.

 

ترکیب سیمان و آب به طور غلیظ و یا این که رقیق در سنگ‌های درزه‌ها و رخنه‌‌دار در مقیاس کوچک تزریق میگردد. از رزین‌ها برای ارتقا نفوذپذیری مواد تزریقی به کارگیری میشود. چنانچه در طول عملیات تزریق مشاهده شود که خورند مصالح ساختگاه بالا میباشد، آن گاه برای مالامال کردن حفرات از ماسه نیز در ترکیب دوغاب به کارگیری می‌گردد. برای ترکیب دوغاب تزریق، طرح اختلاط نیز پباده سازی می شود. این طرح اختلاط نیز بستگی به خصوصیات جمع سنگ و یا این که خاک حیطه و هدف ها رقم خورده در عملیات تزریق دارااست.

 

مهم ترین پارامتر در طرح اختلاط، نسبت وزنی آب به سیمان میباشد. هر چه مقدار آب در ترکیب اضافه بوده سپس معیار نفوذپذیری دوغاب تزریقی ارتقاء یافته و در قبال از مقاومت و پایداری آن کاسته میگردد. به همین ترتیب در صورتیکه مقدار آب در ترکیب کمتر باشد، آن گاه مقدار نفوذپذیری آن ذیل بوده و در قبال مقاومت و پایداری ادغام ارتقا پیدا می نماید. یکی عامل ها دیگر در همت عملیات تزریق و پیروزی آمیز بودن آن، فشار تزریق میباشد. در صورتی فشار تزریق نادر باشد مواد تزریق گردیده در محدوده گمانه و با مسافت یه خرده از آن متوقف گردیده و درزه‌ها و ترک‌های خاک و سنگ بطور بی نقص لبریز نمیشود.

 

در چهره ارتقا بیشتراز حد فشار و تزریق نیز ممکن میباشد ترک‌ها و سوراخ‌های ناخواسته در خاک و یا این که سنگ صورت بگیرد و موجب تکوین پدیده ناکامی هیدرولیکی شود. در آن فیس لازم میباشد هزینه‌ای مازاد صرف حفاری گمانه‌های طولانی تر و انجام عملیات تزریق برای لبریز نمودن سوراخ و درزه‌های ناخواسته شود. در هر فیس لازم میباشد فشار تزریقی در بین این دو حد باشد تا هم هدف ها از تزریق نتیجه ها شود و از طرف دیگر از صرف هزینه‌های مازاد خودداری شود.