سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ژئوتکستایل ها

 

ژئوتکستایل 

ژئوتکستایل 

ژئوتکستایل 

ژئوتکستایل ها صفحه های نفوذ پذیری می‌باشند که از الیاف پلی استر یا این که پلی پروپیلن به دو فیس کلی بافته نشده (Nonwoven) و بافته شده (Woven) و یا ترکیبی از پلی استر و پلی پروپیلن با وزن ها و بعد ها متفاوت ایجاد می گردند . از ژئوتکستایل به عامل داشتن خصوصیاتی چون اجرای زیاد سریع، وزن کم، مقاومت بالا، هزینه کم، پایداری طولانی مقطع روستا ها ساله، تخریب کمتر طبیعت، یکنواختی در اجرا و بخش اعظمی مورد ها دیگر در بخش اعظم مرز و بوم ها زمینه استفاده قرار می گیرد . در نوع بافته نشده جمع ای از الیاف با به کار گیری از فشار مکانیکی (سوزنی) به نیز اتصال یافته و یا این که با استفاده از حرارت و چسب های شیمیایی تولید می گردد . 

با دقت به تعدد روشها، مصالح و مواد متعدد موجود برای تهیه و تنظیم ژئوتکستایل ها جای تعجب ندارد که تعداد زیادی از انوع آن برای کاربردهای گوناگون در دسترس باشد و با توجه به شرایط فیزیکی، مکانیکی، هیدرولیکی و دوام مسئله نیاز، گونه مطلوب آن انتخاب گردد . 

 

ژئوتکستایل ها با اعتنا به مقاومت مکانیکی خود دارای کاربردهای متنوعی بعنوان یک المان بنا ای در طراحی و تولید خاکریزها ، شیبها و شیروانیهای خاکی ، دیوارهای حائل، پروژهای سد سازی، جاده سازی، تولید شیوه آهن، تونل، حفاظت سواحل دریا و رودها، زهکشی، حفاظت ژئوممبران در ایجاد دریاچه های مصنوعی، استخر های ذخیره آب، لاگون تصفیه خانه های فاضلاب و دیگر کارهای مهندسی ژئوتکنیک کاربرد ایده آلی داراست . جور های گوناگون بافته نشده ژئوتکستایل می توانند جانشین برتری برای ریزدانه های زیر Rip Rap وبطور کلی نقاطی که در معرض فرسایش جذر ومد قرار داراست باشد . توجه داشته باشید که ژئوتکستایل ها می توانند به همراه سایر ژئوسنتتیک ها از قبیل ژئومببران ها، ژئوگرید ها، ژئونت ها و غیره مجموعه ایده آلی را ایجاد کنند . 

ورق ژئو ممبران

 

کاربرد 

ژئوتکستایل ژئوتکستایل 

و نقش جداسازی در جاده دلیل عمده ناکامی جاده تزریق مواد لایه های همسایه به باطن پی سنگ ریزه ای و پیامد آن نزول استحکام در لایه سنگ ریزه ای می باشد وقتی لایه سنگ ریزه ای روی لایه ساب گرید قرار گیرد ، لایه زیرین آلوده به خاک گشته و ذیل توشه ترافیکی و ارتعاش ، لایه سنگ ریزه ای پی را به درون خاک تزریق می نماید و موجب جنبش لایه به طرف بالا می گردد، در محل های مرطوب ترافیک موجب پمپ خاک های ساب گرید ضعیف به داخل سنگ ریزه ها شده و تمامی این وضعیت باعث کاهش کلفتی مفید لایه سنگ ریزه ای گشته و در فیض لایه حمایتی جاده تخریب می شود و عمر اثر گذار جاده کاهش می یابد . 

به کار گیری از ژئوتکستایل جهت بهبود کارایی بزرگراه ها, جاده های غیر فرشی, محل های پارکینگ, فرودگاه ها و باراندازها به تیتر عنصر جدا کننده توصیه می شود . 

ژئوتکستایل 

در تحت سازی جاده ژئوتکستایل دراین کاربرد با توجه به وضعیت محل در یک یا یک سری نقش کلیدی به فعالیت می رود . 

درجداسازی بین ساب گرید و مواد سنگی و دانه ای واقع می گردد . 

ژئوتکستایل در فیلتراسیون، آب را چه زیر فشار و چه در حالت جریان اثبات با فیلتراز خویش عبور خواهد اعطا کرد و از عبور خاک قابل انعطاف به لایه سنگی پی و لایه های زهکش دوری می نماید . 

در نقش مستحکم سازی موجب استحکام مواد نرم ساب گرید می شود و اندازه CBR را تا حد مطلوبی ارتقاء می دهد و با توزیع فشار منطقه ای و موضعی از فرو رفتن مواد سنگی و دانه ای به درون ساب گرید نرم و مرطوب دوری می نماید و هم نقش زهکشی در جاده را بهبود می بخشد . 

نقش 

ژئوتکستایل در روکش جاده مبداء با اهمیت تخریب در فرش (روسازی) جاده تزریق آب نا خواسته به باطن ساختار از شیوه کنار گذاشتن موجود در سطوح فرش میباشد . 

هنگام ایجاد یا تمدید فرش جاده ها الحاق ژئوتکستایل دربین اندود اتصال (Tack coat) و لایه نو آسفالت یک سد رطوبتی موثری را ساخت می نماید و تحت پی را در مقابل نفوذ آب سطحی حمایت می کند . 

ذیل 

سازی خط آهن بوسیله ژئوتکستایل ژئوتکستایل در این کاربرد موجب تثبیت خط آهن می گردد . نگهداری هندسی بستر خط آهن و در نقش جداسازی ،بین مواد پی (Ballast) و تحت پی (Sub ballast) و نیز مهار سازی مواد پی و ذیل پی در پیش‌روی حرکات جانبی امداد می نماید . ژئوتکستایل همچنین مکانیزمی را برای زهکشی جانبی (حاشیه ها) ایجاد می کند و تلاش زهکشی را بهبود می بخشد . 

نقش 

فراوان با اهمیت ژئوتکستایل در سد سازی کاربرد ژئوتکستایل در زمینه سد سازی برای ضد آب سازی و جلوگیری از جلوس کرد آب از بدنه سد گردیده و از تخریب تدریجی آن پرهیز می کند . در این کاربرد از ژئوتکستایل سنگین وزن به عنوان لایه حفظ کننده غشاء ژئوممبران به کار گیری می شود . همچنین به تیتر زهکشی سطحی دیواره سد و انتقال رطوبت به زهکش های پائین سد عمل می کند . 

ایجاد 

دیوارهای محافظ با ژئوتکستایل ژئوتکستایل به طور بزرگ جهت استحکام بخشیدن به خاکریزها، روی خاک های نرم، سیل بند و دیواره های حافظ به فعالیت می رود . استفاده از ژئوتکستایل جهت تولید دیوار حفظ کننده در مفایسه با منش های سنتی می تواند هزینه را تا 50% کاهش دهد .