سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعیین بافت و ساختمان خاک محل احداث استخر آب ژئوممبران

ورق ژئوممبران


توضیح این که ممکن میباشد در برخی زمین های کشاورزی و یا این که تارنما های دامپروری، مرغداری و آبزی پروری نیاز به انجام نقشه برداری نباشد. این آیتم در بازدید متخصص از حوزه‌ مشخص و معلوم می‌گردد.

پباده سازی استخر ژئوممبران


در مرحله پباده سازی استخر آب، از داده ها گردآوری گردیده بوسیله متخصص در باز‌بینی از محل به کار گیری می‌گردد. روند قدم به قدم پباده سازی استخر عبارتند از:

گزینش محل استخر


با اعتنا به مرجع تأمین آب ( چاه عمیق، رودخانه، قنات، چشمه، سیلاب و …) و مسافت آن، شیب زمین و شیوه انتقال آب به استخر و شیوه خروج آن، می اقتدار محل احداث استخر آب را تعیین کرد. انگیزه این میباشد که مکانی برای احداث استخر ذخیره آب تعیین شود تا کمترین هزینه (از قبیل: خط انتقال آب به استخر و خروج آن، معیار و عصر عملیات خاکی، بسترسازی استخر برای ژئوممبران و …) را در بر داشته باشد.

گزینش حجم استخر


بعداز گردآوری داده ها مرتبط با حداکثر واحد سنجش دبی آب محل ورود به استخر و نیز دوران دوره ورود آب، حجم کل آبی رنگ که قابل ذخیره سازی هست را احتساب می‌نماییم و با اعتنا بدین حجم و در لحاظ به دست آوردن درصدی حجم بیش تر (ضریب اطمینان) حجم استخر را به حساب آوردن مینماییم.

انتخاب صورت و بعدها استخر


یکی‌از خصوصیت های بسیار خوب به کار گیری از ورق ژئوممبران برای عایق بندی استخر ذخیره آب، عدم محدودیت در صورت و اندازه استخر ها هست. یعنی استخر به هر‌جا و به هر شکلی که احداث گردیده باشد، به راحتی قادر است به وسیله ورق ژئوممبران عایق بندی شود. پوشش ژئوممبران هم قادر است در استخر های خاک ریزی (برداشت آب از روش زهکش) و هم در استخرهای خاکبرداری و گود صورت پذیرد و محدودیتی برای آن نیست.


نکته: با اعتنا بدین که برای احداث استخر ژئوممبران نیازی به زیرسازی خاصی وجود ندارد و خاک قابل انعطاف کفایت میکند، برای پرهیز از ریزش دیواره باید به آن شیب اعطا کرد. این شیب معمولاً دربین 30 تا 60 رتبه هست و بسته به محل استخر میتواند متعدد باشد..


پیاده کردن بعدها استخر آب ژئوممبران روی زمین


او‌لین گام در مرحله اجرایی احداث استخر خاکی با پوشش ژئوممبران، پیاده کردن نقشه استخر بر روی زمین میباشد. بعداز گزینش صورت و بعد ها استخر ژئوممبران در مرحله قبلی بر پایه ی حجم موردنیاز و تهیه و تنظیم پلان آن، نوبت به معلوم نمودن محل احداث استخر بر روی زمین میباشد که‌این عمل معمولاً با گچ ریزی روی زمین انجام میشود.